2 Wheels MC Forum
05 September 2010, 01:55:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Välkommen till 2 Wheels MC Forum!
Vi använder forumet för att bestämma träffar för körningar - både på vägar och på banor.
Ser du dig omkring så ser du att vi pratar om Teknik och annat skoj också. R1000 och CosmoBob är dina värdar och hälsar dig välkommen.

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sju hojar på två dagar  (läst 389 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CosmoBob
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 626

Hojlös!

Visa profil Hemsida
« skrivet: 22 Juni 2010, 22:45:41 »

Har kuskat runt i mälardalen min gamla bmw och kollat in sju hojar på två dagar. En hel del mil har det blivit, mest i bilen såklart.
Här är de jag spanat in:
Yamaha Super Teneré, tre stycken olika, alla från nittiotalet.
Transalp, en från 94.
En V-strom från 03
Triumph Tiger från 98
En kanariegul bmw k100rs från 84
Alla hojar med sin egen charm, fördelar och nackdelar.
Kul är det i varje fall!
Loggat

MC-historik: Honda CBR 1000 F 1987, Honda CBR 1000 F 1991, Honda CBR 1000 F 1995
R1000
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 1142

Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 24 Juni 2010, 14:55:44 »

Hur många har du kommit upp till NU då  Glad
Loggat

CosmoBob
Administrator
Hero Member

Hojlös!

Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 24 Juni 2010, 22:28:57 »

Hur många har du kommit upp till NU då  Glad
10 :-)
Det är mycket lärorikt och intressant, förutom att det är roligt. Vid tidigare hojköp har jag, kanske pga tidsbrist eller annat, mest köpt den bästa jag hittat på Blocket utan att jämföra olika hojar i verkligheten med varandra. Den här gången testar jag flera hojar för att jämföra med varandra.
Utöver en massa positiva erfarenheter så slår det mig att det är stor skillnad på säljare och hur de beskriver sina motorcyklar, vilket gör det svårt att veta utifrån bara en annons hur en hoj är omhändertagen och vilket skick den är i. En del hojar är i j-vla dåligt skick och ägarna kräver sjukt mkt pengar för dom.
I dag testade jag en Transalp i Eskilstuna och en V-strom i Västerås. V-strommen hade konstigt motorljud vid 2500-2800 rpm och jag undrar om någon här känner till något om detta. Är det vanligt och inget större problem eller är det allvarligt så man ska undvika hojen?
Loggat

MC-historik: Honda CBR 1000 F 1987, Honda CBR 1000 F 1991, Honda CBR 1000 F 1995
Marson
Sr. Member

Antal inlägg: 286

Kör BMW R1150R -02

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 25 Juni 2010, 00:22:42 »

Ja, visst är det skoj, att provköra olika hojar. Det var det som fick mig att byta.
Är det bara K-motorerna du är intresserad av på BMW? Testa en R1150R vettja,
jag tycker det var en riktigt trevlig bekantskap, och vi är vänner fortfarande...  Glad

Annars är min 1000F nere i 29' nu...  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

MC-historik: Suzuki GSX 750EF 1984 - Kawasaki GPZ 900 1989 - Suzuki GSXR 600 1998 - Honda CBR 1000F 1996
R1000
Administrator
Hero Member

Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 25 Juni 2010, 08:47:24 »

Ja det stämmer bra att olika säljare uppfattar skicket på sina fordon olika. Det extremaste jag jag råkar ut för i den vägen var för mycket länge sedan när jag skulle köpa en bil som säljaren påstod vara i nästan nyskick och lovordade det ovanligt fina skicket och hur underbar den var att köra. När jag kom dit visade det sig att den inte hade använts på många år och hade stått ute med öppna fönster året runt. Det gjorde att en större mängd katter hade använt den som en modern bostad (med inbyggd toalett)  Glad I detta fall var det helt uppenbart att det var något knas med säljarens delsystem ovanför axelpartiet. Jag framförde artigt att det kanske fanns lite jobb på bilen trots allt. Säljaren höll med. Efter lite diskussion var vi så småningom överrens om att det hade varit en fin bil för länge sedan när den var ny, men att den hade gjort sitt och nu var bortom alla möjligheter till räddning  Med glimten i ögat (blinkande)

29 för Marson fina hoj är inte fel. CBR 1000 F är en väldigt bra all-round hoj som klarar det mesta med bravur. Samtidigt är det ju skönt att kunna sitta helt upprätt som på Tiger och liknande hojar om man inte måste köra som en vettvilling.
Loggat

CosmoBob
Administrator
Hero Member

Hojlös!

Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 26 Juni 2010, 10:31:52 »

Igår testade jag bara en enda hoj, en Honda Varadero. Den var väldigt fin och skön att köra - en helt underbar touringcykel är jag säker på ,men den var tung och saknade motorstyrka att matcha vikten. Jag söker något sportigare, ja gärna lite mer grusbus. V-strom ligger ganska bra till.

Marson: finns många fina bmw, tyvärr ligger de oftast lite ovanför min tilltänkta budget. Ska kolla in en eller ett par r1100r har jag tänkt, men undrar: är de inte lite motorsvaga?

För lite mer offroadkänsla vore det superkul med en GS, men de verkar ligga i en prisklass för sig, om de nu inte gått 10-12 000 mil vill säga...

R1000: Hahahaha! Extremt! Så illa har det inte varit för min del, ännu :-)

Tror Marsons hoj är klart prisvärd, men jag har haft tre cbr1000f nu och måste ha något annat - sluta fresta mig! ;-)
Loggat

R1000
Administrator
Hero Member

Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 26 Juni 2010, 16:43:51 »

Då är du snart med hoj Cosmobob. Bra så får vi avrosta tillsammans, jag har inte kört mycket i år  Ledsen

Historien om bilen stämmer, men jag drog bort en del av innehållet i den osannolika händelsen, för att den inte skulle verka påhittad. Kan väl kanske tilägga dock att personen ifråga var lite av ett skogs-original (som man själv...).
Loggat

Marson
Sr. Member

Antal inlägg: 286

Kör BMW R1150R -02

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 27 Juni 2010, 23:54:29 »

R1100R:en kan vara lite svag ja. Även min i förhållande till nya R1200R är både svagare och tyngre, även
om jag ändå tycker att den står sig bra. Men R1100R är ännu svagare, så den kanske inte är så skoj.

GS är en bra och populär modell, även 1150:an, men de är dyra och väger ganska mycket. Där är nog V-strom
ett bättre val om jag förstått vad du är ute efter.
Loggat

MC-historik: Suzuki GSX 750EF 1984 - Kawasaki GPZ 900 1989 - Suzuki GSXR 600 1998 - Honda CBR 1000F 1996
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!