2 Wheels MC Forum

Var god logga in eller registrera dig.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Avancerad sökning  

Nyheter:

Välkommen till 2 Wheels MC Forum!
Vi använder forumet för att bestämma träffar för körningar - både på vägar och på banor.
Ser du dig omkring så ser du att vi pratar om Teknik och annat skoj också. R1000, CosmoBob och Recessor är dina värdar och hälsar dig välkommen.

Författare Ämne: Trådlös OBD II adapter  (läst 2380 gånger)

R50

• Administrator
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 2174
    • Visa profil
Trådlös OBD II adapter
« skrivet: 05 september 2011, 18:07:29 »

Jag har en BT OBD II adapter sedan länge men andra kanske är intresserade? http://www.blocket.se/vastmanland/NY_ELM327_Bluetooth_OBDII_i_din_smartphone_35892915.htm?ca=9&w=1

Det är nästan värt att riskera en blåsning på 220 kr om det är något lurt. Men det borde det inte vara genom att marknaden är så liten.
Loggat

R50

• Administrator
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
SV: Trådlös OBD II adapter
« Svar #1 skrivet: 06 september 2011, 20:04:27 »

Jag beställde en och den är på ingående. En veckas utlovad leveranstid. Återkommer med rapport sedan. Förhoppningen är att den ska vara snabbare än den jag har som i o f s fungerar alldeles utmärkt. Men när jag presenterar flera instrument samtidigt blir den störande slö och det kanske blir bättre med det nya interfacet. Eller så ligger flaskhalsen i protokollet, det får visa sig.
Loggat

BLUE1000F

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
  • Antal inlägg: 785
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 september 2011, 17:58:05 »

Väntar med intresse ...  :)
Har fått ett ODB II program av en kompis men har inte installerat det ännu.
Tänkte jag kunde läsa av lite felkoder o värden på min Opel Zafira som rycker och har sig.
Var kan man annars köpa diagnoskabel/-kablar till bra pris ?
Loggat

R50

• Administrator
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 september 2011, 18:31:53 »

ebay
Loggat

R50

• Administrator
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 25 september 2011, 10:42:51 »

20 dagar har gått och ingen adapter ännu. Påminde säljaren som svarade att den kommer inom några dagar. Det gör den troligen också.
Loggat

BLUE1000F

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 29 september 2011, 22:22:09 »

Beställde en diagnoskabel från Xenonhuset...en ELM 327 med usb.
http://www.xenonhuset.se/sv/produkter/bildiagnostik/elm327-felkodlasare-obd-can2.html

Fick en massa gratis program med på en skiva men tyckte att ingen av dom verkade vara av större kvalite/proffsiga.
Så det blev till att leta efter nåt på nätet. Hittade ett som hette ELMSCAN 2.1...tror jag det var. Det verkade bra och det fungerade och läsa ut felkoder med(på min Opel). Lite tråkigt bara att det inte verkar fungera på de andra funktioner som finns i programmet typ temp,oljetryck,varvtal osv. Verkar vara lite knepigt med Opels protocol som heter KWP2000. Fortsättning följer.
Har letat fram ett som heter VAUXSCAN. Installerat den men inte hunnit prova än.
Nån som har lite ideér om nåt program som jag kan ha nytta av...tacksam för tips !  ;D

Har inte testat ELMSCAN 2.1 på Skoda superben ännu men den skall visst funka på den också.

Har också ett program som heter Auto data 3.24 som är jättebra. Det står nästan allt i den om uppåt 200 bil modeller. Servicescheman,elscheman,kamremsbyten,moment,tider som reparationerna ska ta,nollställning av service lampor,illustrationer, och massor mer.
Loggat

R50

• Administrator
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2011, 08:15:52 »

Har du kollat efter program på http://www.scantool.net/ De har även gratisprogram.

Påminde killen igår som jag har beställt den trådlösa adaptern av. Fick till svar att han ska kolla upp med leverantören och att de har en överenskommelse att pengarna betalas tillbaka om leveransen tar mer än 22 dagar. I detta fall spelar pengarna ingen roll genom att det bara är 220 kr men det vore skoj att få testa prylen och bra att ha en liggande i respektive bil.
Loggat

BLUE1000F

• Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2011, 08:30:36 »

Ett av de program jag fick på den medföljande skivan var Scantool (förmodligen då den som é gratis).
Fick inte den å funka med diagnoskabeln. Provade alla com portar men ingen av dem hittade kabeln. Lade sedan inte så mycket tid på den.
Loggat

R50

• Administrator
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2011, 08:39:57 »

Det jag använder är ett program till Android telefoner som heter Torque och fungerar jättebra.

Sedan har jag ett fullskaligt diagnosprogram till den BMWn från http://www.bavariantechnic.com/ . Fick det som sponsring av en firma i USA genom att jag var försökskanin för deras tune till BMW. Förutom att det presenterar alla data så går det att nollställa felkoder och resetta adaption av en massa saker som t.ex. AFR-justering mm. Det finns kanske motsvarande till din bil på piratbukten eller någon bilsajt.

Loggat

R50

• Administrator
  • Hero Member
  • Utloggad Utloggad
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2011, 19:23:04 »

Det tog en dryg månad men idag kom OBD II adaptern direkt från Hong Kong i lådan. CDn som var med var skadad så det tog en stund innan jag hade lyckats gissa mig fram till vilken Blue Tooth paring kod den använder. Det var 6789. Normalt brukar det vara 0000 eller 1234 på BT enheter som default.

Adaptern fungerar bra och är märkbart snabbare än den gamla. Vet inte exakt vad det beror på men troligen har hastigheten på BT ökat sedan jag handlade den gamla för många år sedan och processorer har ju blivit snabbare. Så jag är nöjd med köpet.
Loggat